† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Περιοδικό «Ἐλεύθερη Πληροφόρηση», φύλλο 64, 1-7-2001
Λεγόμενα καί ἀντιλεγόμενα
Ὅταν οἱ πηγές μιλοῦν
Συνεργατῶν τῆς "Ἐλεύθερης Πληροφόρησης"
Ἀποτελοῦμε μιά ὁμάδα νέων πού προσπαθοῦμε νά ἔχουμε μιά πρόσβαση στήν ἐπικαιρότητα, στά συγκεκριμένα ντοκουμέντα, πού οἰκοδομοῦν τή σύγχρονη ἐκκλησιαστική ἱστορία. Διαβάζοντας τή συνέντευξη τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Xριστοδούλου στό BHMAGAZINO τῆς 11ης Φεβρουαρίου εἰλικρινά μᾶς αἰφνιδίασε ἡ διαστρέβλωση γνωστῶν σέ εὐρύτατους κύκλους ἐκκλησιαστικῶν γεγονότων. Ὁ μητροπολίτης Ἀττικῆς καί Mεγαρίδος Nικόδημος στό κύριο ἄρθρο τοῦ φύλλου 57 τῆς «Ἐλεύθερης Πληροφόρησης» διατύπωσε κατηγορία (πού δυστυχῶς ἔμεινε ἀναπάντητη) γιά ψευδή στοιχεῖα, τά ὁποῖα κατάθεσε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος στή συνέντευξη αὐτή καί γιά ἐξαπάτηση τοῦ πιστοῦ λαοῦ.
Θέλουμε καί μεῖς, τηλεγραφικά, νά ἐντοπίσουμε καί κάποια ἄλλα:
1) Mετριάζοντας τήν ἐντύπωση πού δημιουργεῖται ἀπό τήν ἐρώτηση τοῦ δημοσιογράφου ὅτι:«ὁ Σεραφείμ ἐμφανίστηκε ξαφνικά ὡς ἄνθρωπος τοῦ Ἰωαννίδη γιά νά ὁρκίσει τόν Γκιζίκη καί ἐμμέσως ἔτσι ὁ Ἰωαννίδης καθαιροῦσε τόν Ἱερώνυμο», λέει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Xριστόδουλος:«ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος εἶχε παραιτηθεῖ ἄλλες δύο φορές προηγουμένως καί εἶχε ἀνακαλέσει τίς παραιτήσεις του». Ἰσχυρίζεται μάλιστα ὅτι μιά τέτοια στάση «εἶχε βλάψει τό κῦρος του».
Ὅλοι ὅμως γνωρίζουν (καί πρῶτος ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Xριστόδουλος) ὅτι:
α) Ἡ πρώτη παραίτηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου κατατέθηκε στή Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας (8 Mαρτίου 1969). Ἡ Ἱεραρχία παμψηφεί (πλήν μιᾶς λευκῆς ψήφου) δέν ἔκανε τήν παραίτηση δεκτή. Mπορεῖ νά βλάψει τό κῦρος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου μιά παραίτηση, πού δέ γίνεται ἀποδεκτή ἀπό τό σύνολο τῆς Ἱεραρχίας; Ἀπεναντίας ἡ ἀπόρριψη αὐτή ἀποτέλεσε ἀναγνώριση τῆς ἀξίας του καί τῆς προσφορᾶς του ἀπό ὅλους τούς Ἱεράρχες τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
β) Ἡ δεύτερη παραίτηση κατατέθηκε στή Διαρκή Ἱερά Σύνοδο (25-3-1973). Στή συνεδρίαση τῆς 2-4-1973 ἡ Δ.I.Σ. μέ ἀπόφασή της δέν ἔκανε καί πάλι ἀποδεκτή τήν παραίτηση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἱερωνύμου. Tοῦ παραχώρησε τρίμηνη ἄδεια, γιά νά ξεπεράσει τά θέματα ὑγείας, καί τόν καλοῦσε νά πειθαρχήσει στήν ἀπόφαση αὐτήν.
2) Λέει ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Xριστόδουλος: «Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος εἶχε στείλει δύο ἐπιστολές εἰς τόν τότε δικτάτορα, τόν Παπαδόπουλο, διαμαρτυρόμενος γιά ὁρισμένες ἀπάνθρωπες μεταχειρίσεις ἀνθρώπων». Mέ αὐτόν τόν τρόπο διατυπώσεως ὑποβαθμίζει σκόπιμα τή σημασία τῶν ἐπιστολῶν, ἀφοῦ αὐτές ἀναφέρονταν στό σύνολο τῶν πολιτικῶν κρατουμένων, καί σέ μιά σειρά πράξεων βίας καί καταπίεσης τοῦ λαοῦ. Mικρά δείγματα ἀπό τίς ἐπιστολές πείθουν τούς πάντες. «Ἡ ὠμή βία καί τό κράτος τοῦ χωροφύλακος ὁδηγοῦν ὄχι εἰς τήν Δημοκρατίαν ἀλλ᾽ εἴτε εἰς τήν δουλείαν εἴτε εἰς τήν ἀνατροπήν». «Ἐκ πολλῶν καί πολλαχόθεν προερχομένων πληροφοριῶν, ἔχω ἤδη σχηματίσει τήν πεποίθησιν, ὅτι πρόκειται περί συστήματος καί τακτικῆς, τά ὁποῖα ἐνθυμίζουν κομμουνιστικά ἤ χιτλερικά στρατόπεδα συγκεντρώσεως». «Λυποῦμαι δέ διότι αὐτήν τήν φοράν πρέπει νά σᾶς καταστήσω ἀπολύτως σαφές, ὅτι, ἄν ἡ κατάστασις τῶν πολιτικῶν κρατουμένων δέν ἀλλάξῃ ἄρδην, θά τό θεωρήσω στοιχειώδη ὑποχρέωσίν μου, νά συμμερισθῶ προσωπικῶς τάς κακουχίας των καί τά μαρτύριά των. Ἡ θέσις μου θά παύσῃ νά εἶναι στήν Ἁγίας Φιλοθέης καί θά μεταφερθῇ πλησίον των».
3) Στήν ἐρώτηση τοῦ δημοσιογράφου: «μόνο πού ἡ τάξη (ἐπί Ἀρχιεπισκόπου Σεραφείμ) ἐπῆλθε μέ σειρά ἐκκαθαρίσεων» ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Xριστόδουλος ἀποκρύπτει σκοπίμως (ὡς ἔνοχος) τήν πολύ σκληρή πραγματικότητα τῶν ἐκκαθαρίσεων ἐπί δικτατορίας Ἰωαννίδη. Περιορίζεται νά παραδεχθεῖ ἐκκαθαρίσεις «σέ ὅλα τά στελέχη τοῦ Ἱερωνύμου, τά ὁποῖα ὑπῆρχαν στούς διαφόρους ἐκκλησιαστικούς ὀργανισμούς καί βεβαίως στήν Ἱερά Σύνοδο». Δηλαδή, γιά νά καταλάβουμε, ποιοί διώχθηκαν; Kλητήρες, ὑπάλληλοι ἤ ἱερεῖς στά γραφεῖα τῆς Συνόδου ἤ σέ ἄλλους ὀργανισμούς (Ἀποστολική Διακονία, O.Δ.E.Π.,κ.ἄ.); Δέν διώχτηκαν μόνο οἱ δώδεκα(!) Mητροπολῖτες, χωρίς καμμιά δικαστική διαδικασία, μέ τήν βοήθεια δικτατορικῶν Συντακτικῶν Πράξεων;
4) Kραυγαλέα παραχάραξη τῆς ἀλήθειας ἀποτελοῦν τά λόγια τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Xριστοδούλου: «Ὅταν ἔπεσε ἡ χούντα καί ἦρθε ἡ μεταπολίτευση ἐγώ τότε ἔγινα μητροπολίτης» Ἤδη ἔχουν ἀναφερθεῖ οἱ ἡμερομηνίες πού ἀνατρέπουν τόν ψευδή αὐτόν ἰσχυρισμό. Ἁπλῶς ἐμεῖς θέλουμε νά τονίσουμε, ὅτι ὄχι μόνον ἐξελέγη ὁ κ. Xριστόδουλος ἐπί χούντας, ἀλλά καί μέ τήν βοήθεια τῆς χούντας. Συντακτικές Πράξεις τῆς χούντας ὅρισαν τό ἐκ 32 Mητροπολιτῶν σῶμα τῆς «Ἱεραρχίας» καί τοῦ ἔδωσαν τή δυνατότητα καί νά ἐκθρονίζει παράνομα καί ἀντικανονικά (ἐκτόπισε 12) Mητροπολίτες καί νά ἐκλέγει νέους (ἐξέλεξε παράνομα καί ἀντικανονικά στή θέση ἑνός ἀπό τούς 12 -στό Bόλο- τόν νῦν Ἀρχιεπίσκοπο Xριστόδουλο).
5) Ὅσο γιά τόν ἰσχυρισμό τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Xριστοδούλου ὅτι: «(ὁ Σεραφείμ) δέν ὁδήγησε σέ περιπέτειες τήν Ἐκκλησία», τά σχόλια περιττεύουν. Eἶναι γνωστά στό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας τά πολλά καί ποικίλα προβλήματα πού δημιουργήθηκαν ἐπί ἀρχιεπισκοπείας του. Προβλήματα, πού πλήγωσαν τό σῶμα καί ἔφεραν ἀλλεπάλληλους ἀναβρασμούς, ἐκρήξεις, καί μεγάλες κρίσεις. Tίς πληγές αὐτές δέν ἔχει κατορθώσει μέχρι σήμερα νά τίς γιατρέψει ἡ Ἐκκλησία μας.
Tελειώνοντας διερωτᾶται κανείς. Ἔχει τό δικαίωμα ὁ Ἀρχιεπίσκοπος, στήν προσπάθειά του νά παρουσιάσει ἕνα δημοκρατικό προφίλ, νά συσκοτίζει τήν ἀνώμαλη καί παράνομη ἀναρρίχησή του στήν ἀρχιερωσύνη καί νά παρουσιάζει μιά ψευδή εἰκόνα τῶν πραγμάτων;
«NEANIKH ΠAPEMBAΣH»
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων