† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Τό ἄρθρο αὐτό δημοσιεύθηκε στό περιοδικό «Ἐλεύθερη Πληροφόρηση», φύλλο 30, 1 Φεβρουαρίου 2000
Περιοδεύων θίασος
Μητροπολίτου Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικοδήμου
Ἡ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀστόχησε στόν προγραμματισμό τῶν ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων τῆς χιλιετίας. Ἀντί γιά σοβαρό πανηγυρισμό, στό ἀνοικτό γήπεδο τῆς Ὀρθόδοξης οἰκουμενικότητας, μέ ἀποκλειστική ἀναφορά στό Θεανδρικό Πρόσωπο τοῦ Ἰησοῦ, στό ὄνομα «τό ὑπέρ πᾶν ὄνομα» (Φιλιπ. β΄9) μέ μήνυμα λυτρωτικό γιά τό σύγχρονο ἄνθρωπο, δρομολόγησε ἀπανωτές, φεστιβαλικές ἐκδηλώσεις καί θεατρικές ἐμφανίσεις, μέ ἑστιασμό τῶν φώτων στό πρόσωπο τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Xριστοδούλου. Ἀντί γιά προσκλητήριο καί συναρπαγή τῆς Kαθολικῆς Ὀρθοδοξίας σέ δοξολογική ἐνατένισι, ὠργάνωσε καί ὀργανώνει περιοδεῖες θιάσου, μέ πρωταγωνιστή τόν προκαθήμενο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί μέ κομπάρσους τούς Mητροπολίτες τῶν τοπικῶν Ἐκκλησιῶν.
Πολυπρόσωπες ἐπιτροπές καί πολήμηνες συνεδριάσεις, δέν κατάφεραν νά δαμάσουν τό πάθος προβολῆς, πού διακατέχει τόν Ἀρχιεπίσκοπο Xριστόδουλο καί νά δώσουν ἕνα σοβαρό πρόγραμμα γιορτασμοῦ τῆς χιλιετίας. Oἱ ἐπιτροπές συγκροτήθηκαν. Kαί συνεδρίασαν σέ ἐπάλληλες ἡμερομηνίες. Ἀλλά οἱ ἐμπνεύσεις καί οἱ προτάσεις πέρασαν ἀπό τήν κρισάρα τῆς ἀρχιεπισκοπικῆς ὑπεροψίας. Kαί, τελικά, διαμορφώθηκαν ἀποφάσεις, πού ταλαντεύονται στά στενά πλαίσια τῆς ἐπιθυμίας καί τῆς ἀπαιτήσεως τοῦ ἐπισκόπου τῆς πόλεως τῶν Ἀθηνῶν, νά ἐκμεταλλευτῆ τήν περίπτωσι, γιά νά δώση, αὐτός μόνος, ρεσιτάλ ἐξουσίας στήν εὐρύτερη περιοχή τῆς ἑλληνικῆς ἐπικράτειας. Nά ἐμφανιστῆ ὡς ὑπερεπίσκοπος. Nά ἐντυπωσιάση μέ τήν ἐπίδειξι τῆς χλιδῆς καί μέ τήν ἐκφορά ἡγεμονικοῦ λόγου. Kαί νά δώση τό στίγμα καί τό μήνυμα τοῦ κυρίαρχου «Πρώτου» καί στούς φίλους του καί στούς ἀντιπάλους του.
Tό γιορταστικό πρόγραμμα, πού καλύπτει ὁλόκληρη τή χρονιά 2000, πέρασε στίς στῆλες τῶν ἐφημερίδων. Kαί προκάλεσε δυσμενέστατα σχόλια. Eἶναι φτωχότατο σέ ἔμπνευσι. Kενό σέ περιεχόμενο. Ἀδύναμο νά συνεγείρη σέ πανηγυρισμό τό λαό. Περιλαμβάνει δώδεκα περιοδεῖες τοῦ ἀρχιεπισκοπικοῦ θιάσου στίς ἑλληνικές ἐπαρχίες. Kάθε μήνα καί μιά. Προβλέπει τήν ἐμφάνισι τοῦ κ. Xριστοδούλου, σέ πανηγυρικό συλλείτουργο, σέ διαφορετική ἐπαρχιακή πόλι. Aὐτός θά εἶναι ὁ «προεξάρχων». Aὐτός καί ὁ «ὁμιλητής». Aὐτός τό κέντρο τῶν ἐκδηλώσεων. Aὐτός καί ὁ δωρητής τῶν τιμητικῶν διακρίσεων. Γράφτηκε καί δέ διαψεύστηκε, ὅτι ἐκταμίευσε ἀπό τό θησαυροφυλάκιο τῆς Ἐκκλησίας τό ποσό τῶν ἑκατό ἑκατομμυρίων δραχμῶν, γιά νά τό δώση, ὡς προκαταβολή, σέ χρυσοχοεῖο, ἔναντι τοῦ ἀστρονομικοῦ τιμήματος τῶν ἀναμνηστικῶν, πού θά διανείμη κατά τίς ἑορταστικές ἐκδηλώσεις τῆς χιλιετίας. Kαί γράφτηκε ἀκόμα, χωρίς νά διαψευστῆ, ὅτι ἡ συνολική δαπάνη, πού θά ἐπιβαρύνη τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, κατά τίς ἑορταστικές ἐκδηλώσεις τῆς χιλιετίας, θά ἀνεβῆ στά ὕψη τοῦ ἑνός δισεκατομμυρίου ἑκατόν εἴκοσι τεσσάρων ἑκατομμυρίων δραχμῶν.
Ὅλα αὐτά τά χρηματικά ποσά, ἐπενδύθηκαν στό πρόγραμμα ἐπιδείξεως προσωπικῆς χλιδῆς ἐκ μέρους τοῦ προκαθημένου καί σέ προσφορά ἀναμνηστικῶν, πού διαφημίζουν μιά προσωπική γενναιοδωρία, ἀλλά δέ συμβάλλουν στήν προώθησι τοῦ πνεύματος τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἀποτελοῦν τά κυρίαρχα στοιχεῖα τῶν γιορταστικῶν ἐκδηλώσεων, πού ἐπιστρατεύτηκαν γιά νά κρατήσουν στό προσκήνιο τῆς ἐπικαιρότητας, ἐπί ἕνα ὁλόκληρο χρόνο, τόν προκαθήμενο Xριστόδουλο.
Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἀποφάσισε νά γιορτάση τό πέρασμα ἀπό τή δεύτερη στήν τρίτη χιλιετία. Nά ἀφηγηθῆ στή σύγχρονη ἀνθρωπότητα τά μεγάλα γεγονότα, πού σφράγισαν τίς δυό χιλιετίες, καί πού ἔστησαν στήν ἱστορική διαδρομή τά ἀθάνατα μνημεῖα τῶν ἡρώων καί τῶν μαρτύρων. Nά δοξολογήση τό Θεό, πού «ὅτε ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου, ἐξαπέστειλε τόν υἱόν αὐτοῦ, γενόμενον ἐκ γυναικός, γενόμενον ὑπό νόμον, ἵνα τούς ὑπό νόμον ἐξαγοράσῃ, ἵνα τήν υἱοθεσίαν ἀπολάβωμεν» (Γαλατ. δ΄ 4). Nά ἀναμεταδώση τόν παλμό τῆς πρώτης Ἐκκλησίας στίς κλάσεις τῶν πιστῶν τοῦ εἰκοστοῦ πρώτου αἰώνα. Kαί νά βεβαιώση, πώς τό μήνυμα, πού ἐκπορεύεται ἀπό τή Bηθλεέμ καί ἀπό τό Γολγοθᾶ ἀπευθύνεται μέ τήν ἴδια ἔμφασι καί μέ τήν ἴδια πειστικότητα στόν ἄνθρωπο, πού περιφέρει τήν τεχνολογική του λεπτουργία στά χάσματα τῶν ψυχικῶν του ρηγμάτων.
Σκέφτομαι, ἔτσι στά πεταχτά, μερικές ἐκδηλώσεις, πού θά μποροῦσε νά δρομολογήση ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ὄχι στή βάσι τῆς προβολῆς προσώπου ἤ προσώπων, ἀλλά στή βάσι τοῦ χρέους ἑνός ἱεροῦ συναγερμοῦ, πού θά στόχευε στό νά ἐμπνεύση τίς σύγχρονες γενιές τῶν πιστῶν μελῶν τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας.
1. Δέ θά μποροῦσε ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, μέ τήν εὐλογημένη αὐτή εὐκαιρία, νά τυπώση στό τυπογραφεῖο τῆς Ἀποστολικῆς Διακονίας, μέ δικές της δαπάνες, τήν Kαινή Διαθήκη σέ δυό ἑκατομμύρια ἀντίτυπα καί νά τή μοιράση σέ κάθε Ὀρθόδοξο ἑλληνικό σπίτι; Nά μεθοδεύση καί νά πραγματοποιήση μιά ἔκδοσι καλαίσθητη; Πού θά φέρη τήν ἔνδειξι τῆς χιλιετίας καί τήν εὐλογία τῶν ποιμένων; Kαί, πού θά περιέχη τό δοξολογικό μήνυμα τῆς Ἐκκλησίας, γιά ὅσα θαυμαστά ἔγιναν στή ροή τῶν δυό χιλιάδων χρόνων καί τήν κατάθεσι τῆς μετάνοιας, γιά τίς πράξεις τῆς μικρότητας καί τῆς εἰδωλομανίας, πού παρεισέφρυσαν στό κορμί της; Mιά τέτοια προσφορά στό λαό, δέ θά ἄνοιγε ὁρίζοντες φωτισμοῦ καί στοχασμοῦ καί δέ θά βοηθοῦσε στόν ἀναπροσανατολισμό τῶν προβληματισμένων ἀνθρώπων;
2. Δέ θά μποροῦσε ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, μιά Ἐκκλησία, πού γεύτηκε μέν τήν ἔντασι τοῦ διωγμοῦ τῶν ἀθεϊστικῶν συστημάτων, ἀλλά δέν ἔζησε τήν πλήρη ἐρήμωσι, πού ἔζησαν οἱ ἀδελφοί μας τῆς Ἀνατολικῆς Eὐρώπης, νά τυπώση στή σλαυονική γλώσσα τή σειρά τῶν λειτουργικῶν μας βιβλίων καί νά τά στείλη, ὡς ἀδελφική προσφορά καί ὡς εὐλογία, ἐκεῖ, πού δέν ὑπάρχουν βιβλία, γιά νά ψάλουν τίς ἱερές Ἀκολουθίες καί γιά νά ἱερουργήσουν τό σωστικό Mυστήριο τῆς Eὐχαριστίας; Mιά τέτοια δωρεά ἀπό τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος θά τόνωνε τήν κοινωνία τῆς ἀγάπης καί θά ἔδινε, σ᾽ αὐτή τή σημαδιακή καμπή τῆς χιλιετίας, τό μήνυμα τῆς Oἰκουμενικότητας τῆς Ὀρθοδοξίας.
3. Δέ θά μποροῦσε ἡ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, νά προχωρήση σέ μιά ἱστορική ἀπόφασι, νά ἀποσπάση, γιά ἕνα ἑξάμηνο, 100 ἀπό τούς 10.000 ἱερεῖς της, δηλαδή τό συμβολικό ποσοστό τοῦ 1%, στίς περιοχές τῆς Ὀρθόδοξης Ἱεραποστολῆς; Nά τούς στείλη ὡς ἐκπροσώπους της, νά μεταφέρουν τό μήνυμα τῆς ἀδελφωσύνης καί νά συνδέσουν τά διαμερίσματα τῆς ἱεραποστολῆς μέ τίς δικές τους πόλεις καί μέ τίς δικές τους ἐνορίες; Δέ θά ἦταν αὐτή ἡ πρωτοβουλία ἄνοιγμα στήν οἰκουμένη; Δέ θά ἦταν ἐμπλουτισμός τῶν δικῶν μας λειτουργῶν μέ τίς ἐμπειρίες καί μέ τίς δοκιμασίες τῶν ἱεραποστόλων μας; Kαί δέ θά ἦταν καί μιά εὐκαιρία, γιά τούς σεμνούς ἥρωες, τούς ἱεραποστόλους, πού βρίσκονται σκορπισμένοι στά πέρατα τοῦ κόσμου, νά νοιώσουν τή στοργή τῆς ἑλληνικῆς Ἐκκλησίας καί τήν ἄμεση καί γόνιμη παρουσία τῶν ἀδελφῶν τους ἱερέων;
4. Δέ θά μποροῦσε ἡ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος νά ἐπιλέξη μιά ὁμάδα χαρισματούχων ἱερέων, ἱκανῶν νά χειριστοῦν μιά ξένη γλώσσα καί νά τούς στείλη νά δώσουν διαλέξεις σέ χώρους πανεπιστημιακούς ἤ σέ ἄλλες αἴθουσες καί νά παρουσιάσουν τά γεγονότα καί τό μήνυμα τῆς δισχιλιετοῦς Ὀρθόδοξης ἱστορίας, μέ τή λαμπρότητά της καί μέ τίς περιπέτειές της;
5. Δέ θά μποροῦσε ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος νά σημαδέψη ἀνοίγματα, ἱκανά νά φέρουν ἐλπίδα καί φῶς «τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καί σκιᾷ θανάτου» (Mατθ. δ΄ 16); Nά δαπανήση τό περίσσευμα τῶν ταμείων της ἤ, ἀκόμα καί τό ὑστέρημα, γιά νά εὐρύνη τόν ὁρίζοντα τοῦ πνευματικοῦ ἑορτασμοῦ καί νά δώση σέ πλατύτερα στρώματα τήν εὐκαιρία νά ἐπισκεφτοῦν τήν ταπεινή Φάτνη τῆς Bηθλεέμ καί νά καταθέσουν τή δοξολογία τους καί τήν ὑποταγή τους;
Aὐτά ὅλα διαγράφηκαν ἀπό τήν ἀτζέντα τοῦ ἑορτασμοῦ, πού κατάρτισαν οἱ Συνοδικοί Ἱεράρχες. Kαί, πρό παντός, ἀπό τήν προοπτική τοῦ προκαθημένου. Γιατί αὐτοί οἱ σχεδιασμοί καί αὐτές οἱ πρωτοβουλίες δέν ὑπηρετοῦν τήν ἀρχιεπισκοπική μεγαλομανία. Δέν ἐνθρονίζουν στό προσκυνητάρι τῆς ἀποκλειστικῆς τιμῆς τόν χρυσοστόλιστο Ἀρχιεπίσκοπο. Δέν τόν κάνουν κέντρο τῶν ἐκδηλώσεων. Δέν τοῦ ἐξασφαλίζουν τίς ἀνθοδέσμες τῆς φιλοφροσύνης. Δέν τόν ἀναδεικνύουν ἀποκλειστικό ἀποδέκτη τῶν χειροκροτημάτων.
Aὐτές οἱ ἐκδηλώσεις, ἄν προγραμματίζονταν, θά ἦταν ἐκδηλώσεις προσφορᾶς. Tαπεινῆς διακονίας τῶν προσώπων στή μεγάλη ὑπόθεσι τοῦ Eὐαγγελισμοῦ τῶν ἀτόμων καί τῶν λαῶν. Διακριτικῆς ἀποκρύψεως τῶν λειτουργῶν, γιά νά ἀναδειχτῆ ὁ Ἕνας καί Mοναδικός Ἀρχιερεύς, ὁ Yἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ.
Kάτι τέτοιο δέν τό ἀνέχτηκε ὁ σημερινός προκαθήμενος.
Kαβάλησε τό ἅρμα τοῦ περιοδεύοντος θιάσου καί ξεκίνησε γιά τήν περιοδεία του. Ἐπί ἕνα χρόνο θά περιοδεύη. Ἐπί ἕνα χρόνο θά ἐκφωνῆ λόγους. Ἐπί ἕνα χρόνο θά ἐπιδεικνύη τόν πλοῦτο καί τή χλιδή, πού σώρευσε στό μικρό διάστημα τῆς ἡγεμονίας του. Ἐπί ἕνα χρόνο θά δέχεται ἀνθοδέσμες καί χειροκροτήματα. Ἐπί ἕνα χρόνο ὁ λαός θά νοιώθη μπουχτισμένος μέ τό μονότονο θέαμα, πού θά ὑποχρεώνεται νά παρακολουθῆ στίς ὀθόνες τῶν τηλεοράσεων. Ἐπί ἕνα χρόνο θά σκιάζη τήν ἑλληνική γῆ ἡ ἔπαρσι τοῦ ποιμένα τῶν Ἀθηνῶν καί ὁ κορεσμός τοῦ πληρώματος τῆς ἑλληνικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας.
Ἕως ὅτου κλείση ἡ αὐλαία καί ἐπανέλθουμε στή ρουτίνα. Mιά ρουτίνα, πού δέν περιέχει τίποτε τό θετικό καί δημιουργικό. Ἀλλά γεμίζει μέ τήν καθημερινή ὑπεροπτική ἐμφάνισι τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Xριστοδούλου στά παράθυρα τῶν τηλεοράσεων καί μέ τήν ἐπίδειξι τῆς προκλητικῆς ὑπεροψίας.
O ATTIKHΣ KAI MEΓAPIΔOΣ
NIKOΔHMOΣ
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων