† ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΡΙΔΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
Ἄκρα συγκατάβαση γιά νίκη τοῦ θανάτου
Ὄρθρος Κυριακῆς
Κάθισμα μετά τήν α΄ στιχολογία
Δόξα... Κατεπλάγη Ἰωσήφ, Ἦχος δ΄
|
Κείμενο Ἑκουσίᾳ σου βουλῇ, Σταυρόν ὑπέμεινας Σωτήρ, καί ἐν μνήματι καινῷ, ἄνθρωποι ἔθεντο θνητοί, τόν διά λόγου τά πέρατα συστησάμενον· ὅθεν δεσμευθείς ὁ ἀλλότριος, καί οἱ ἐν ᾅδῃ ἅπαντες ἐκραύγαζον, τῇ ζωηφόρῳ Ἐγέρσει σου· Χριστός ἀνέστη, ὁ ζωοδότης, μένων εἰς τούς αἰῶνας.
|
Μετάφραση Μέ τήν αὐθόρμητη θέλησή Σου ὑπέμεινες Σταυρό Σωτήρα, καί θνητοί ἄνθρωποι σέ καινούργιο μνημεῖο σέ ἔθεσαν, Ἐσένα πού μέ τόν λόγο σου ἔπλασες τόν κόσμο μέχρι τό τέρμα του, ἀπ’ ὅπου, ἀφοῦ, μέ θαυμαστό τρόπο, δεσμεύθηκε ὁ ξένος, ὁ διάβολος, καί ὅλοι στόν Ἅδη κραύγαζαν γιά τήν ἀνάστασή σου πού ἔφερε ζωή, Χριστός ἀναστήθηκε, αὐτός πού δίνει ζωή καί μένει στούς αἰῶνες. |
Θεολογική ἑρμηνεία
Ἀρχιμ. Εἰρηναίου Μπουσδέκη
Ἀντιθέσεις:
- Ὁ Σωτήρας τῶν ἄλλων ὑφίσταται καί ὑπομένει ἑκούσιο πάθος, σταυρό καί θάνατο.
- Θνητοί ἄνθρωποι θέτουν τόν προαιώνιο Λόγο τοῦ Θεοῦ, τόν ἀθάνατο Κύριο σέ καινούργιο μνημεῖο. Αὐτόν πού μέ τόν λόγο μόνο ἔπλασε τά σύμπαντα ἀπ’ ἄκρου σέ ἄκρον.
ΥΒΡΙΣ γιά τήν ΤΟΛΜΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.
ΜΕΓΙΣΤΗ ΣΥΓΚΑΤΑΒΑΣΗ ἀπό τήν πλευρά τοῦ ΘΕΟΥ ΛΟΓΟΥ.
Καί ἡ συγκατάβαση αὐτή γίνεται γιατί ὁ Χριστός δεσμεύει τόν διάβολο, νικάει τόν θάνατο καί παίρνει σάν λάφυρα τῆς τρανῆς αὐτῆς νίκης του τούς νεκρούς καί τούς ἀνιστᾶ.
ΔΟΞΟΛΟΓΙΚΗ ΚΡΑΥΓΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΔΗ γιά τή ζωηφόρα ἀνάσταση τοῦ Κυρίου: Χριστός ἀναστήθηκε, αὐτός πού δίνει ζωή καί μένει στούς αἰῶνες.
† ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ
ΑΘΗΝΩΝ
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ (ΚΟΤΣΩΝΗΣ)
Ἡμερολόγιο Ἄρθρων
